Skal køretøjer som er farlige for fodgængere og cyklister få 5 stjerner i sikkerhedsvurderingen?

Jeg læste for nylig et spændende indlæg fra NGO’en ”America Walks”, hvori der rejses et spørgsmål omkring måden, som NHTSA vurdere bilernes sikkerhed på. Ifølge America Walks burde NHTSA ikke give 5 stjerner til køretøjer, som er decideret farlige for fodgængere – eksempelvis biler med blindevinkler som gør det vanskeligt for chaufføren at erkende fodgængerne. 

Det er en spændende problemstilling og jeg syntes også det er en god idé, at der sættes et større fokus på bilernes sikkerhedseffekt, når man snakker om kollisioner med bløde trafikanter.

NCAP, som er Europas svar på NHTSA iht. at sikkerhedsvurdere bilerne, tester da også i nogen grad sikkerheden for fodgængere og cyklister. Dog omfatter dette primært skaderne ved en front kollision samt effekten af de intelligente sikkerhedssystemer, såsom automatisk nødbremsning. NCAP tester ikke for blindevinkler eller sidekollisioner, som jo sker i eksempelvis højresvingsuheld.

NCAP giver deres sikkerhedsvurdering på baggrund af en samlet score. Et køretøj med en lav score for fodgænger- og cyklistsikkerhed kan derfor godt få 5 stjerner. Et eksempel er Hyundai IONIQ 5 som score 5 stjerner, da denne bil får topkarakter for chauffør/passager sikkerhed og en høj score på sikkerhedsudstyr, men score altså en middelmådig sikkerhed for påkørsel af fodgængere og cyklister.

Skal bilerne gøres mere sikre for de bløde trafikanter kan et virkemiddel måske være, at NCAP ikke giver 5 stjerner til køretøjer med en middelmådig sikkerhedsvurdering for bløde trafikanter til trods for, at alle andre faktorer er ret gode. En anden tanke er da også at anvende en differentieret score så forbrugeren kan se, hvordan det enkelte køretøj beskytter såvel chaufføren men også fodgængere samt cyklister. Det kan måske være med til, at forbrugerne selv sætter et højre krav til de biler som de anvender.

Det er en spændende problemstilling som jeg ikke rigtig høre meget debat om.

Andre spændende indlæg